سفره عقد کریستال

سفره عقد مدرن

مـیوه ارایی سفره عقد

سفره عقد سنتی

اموزش تزیین سفره عقد

جدیدترین مدل های تزیین سفره عقد

سفره عقد ایرانی و ساده

تزیین تخم مرغ سفره عقد

تزیین نقل سفره عقد

مـیوه آرایی سفره عقد

تزیین نون سنگک با پنیر و سبزی سفره عقد

تزیین گردو سفره عقد

تزیین نبات سفره عقد

وسایل لازم به منظور سفره عقد + عتزیین

قرآن کریم / آینـه و شمعدان / جا نماز / نبات / نقل / سکه / تخم مرغ / گردو / نان و پنیر سبزی / گل / شیرینی / مـیوه / عسل /  جا حلقه ای / اسپند / کله قند / ادویـه / برنج / گندم / نمک / ترمـه

سفره عقد سنتی

برای چیدمان این نوع سفره بهتر هست از ظروف سنتی استفاده کرد؛ ظروفی کـه یـا خود قدیمـی بوده یـا ظروف جدیدی هست که جنس و نمای آنـها ذهنیت بیننده را بـه گذشته و سنت های پیشین سوق دهد. تزئین منقل اسپند عروس استفاده از ترمـه، تزئین منقل اسپند عروس حنا، گندم، برنج و ظروف نقره، مسی یـا سفالی و… اجتناب ناپذیر است.

​​در چیدمان این سبک از اختلاف سطح زیـاد استفاده نمـی شود و معمولا بـه شکل همسطح یـا با اختلاف سطوح کمتر چیده مـی شود.

استفاده از ترمـه یـا پارچه های سوزن دوزی و… نقش مـهمـی دارد و گاهی به منظور سفره زیر وسایل بـه شکل یکدست از این گونـه پارچه ها استفاده مـی شود حتی مـی توان بـه جای پارچه زیر وسایل ازمقدار زیـادی گندم یـا برنج استفاده کرد و آنـها را بـه شکل یکدست روی زمـین بـه شکل دلخواه پخش کرد و وسایل را روی آن چید کـه کار پرزحمتی است.

رنگ هایی کـه در سفره های سنتی بیشتر بـه چشم مـی خورد، رنگ آبی فیروزه ای، قرمز، کرم و قهوه ای هست که بنا بـه سلیقه خود مـی توانید از این رنگ ها با طیف های تند یـا ملایم تر استفاده کنید.

گل آرایی و استفاده از گل طبیعی سفره شما را زیباتر مـی کند، ولی درون این سبک نیـاز بـه استفاده زیـاد از گل نخواهید داشت، چرا کـه در این سبک بنا بر بیشتر دیده شدن اجزا و وسایل سفره عقد هست که البته رنگ و نوع گل ها نیز حتما با سفره شما هماهنگی و سنخیت داشته باشد. تزئین منقل اسپند عروس استفاده از دیوان حافظ درون داخل سفره سنتی نیز مناسب است.

سفره عقد کلاسیک

برای تهیـه این سبک سفره عقد دست شما بیشتر باز است، چرا کـه خیلی نیـاز ندارید خود را مقید بـه اصول خاصی کنید. مـی توانید از انواع ظروف کریستال سفید یـا رنگی، سیلور، رزین یـا مجسمـه های برنز یـا ظروف آنتیک و… استفاده کنید.

مـی توان از شش ظرف یک شکل به منظور اجزای اصلی سفره استفاده کرد و بقیـه ظروف را هماهنگ با آن شش ظرف تهیـه کرد و از طرفی نیز مـی توان این کار را انجام نداد و از ظروف مختلف استفاده کرد، ولی حتما هماهنگی لازم بین وسایل و ظروف وجود داشته باشد مثلا مـی توان ظروف کریستال را با سیلور با هم درون یک سفره بـه کار برد، ولی معمولا ظروف سیلور با ظروف چوبی یـا سفالی هماهنگی ندارد.

برای چیدن این سبک سفره مـی توانید از رنگ های دلخواه استفاده کنید فقط کافی هست رنگ های استفاده شده با هم هماهنگ باشد. معمولا به منظور این سبک سفره از اختلاف سطح بیشتری استفاده مـی شود.

مـی توانید چیدمان سفره یـا اختلاف سطح را بنا بـه مـیل خود بـه شکل متقارن یـا نامتقارن انجام دهید. از پارچه های سرمـه دوزی رنگی یـا حریر و ساتن های گوناگون نیز مـی توان درون این سبک استفاده کرد.

گل آرایی و استفاده از گل طبیعی نقش مـهمـی درون زیبایی کار شما دارد حتی اگر بودجه شما به منظور تهیـه سفره عقد اندک است، سعی کنید گل آرایی را از سفره حذف نکنید، بلکه از وسایلی با قیمت های مناسب تر بهره بگیرید یـا از گل هایی با قیمت های مناسب تر استفاده کنید.

استفاده از شمع با طرح های گوناگون و همچنین مـیوه آرایی درون این سبک بسیـار متداول است.

سفره عقد مدرن

این روزها بیشتر عروس و دامادها، سبک چیدمان سفره های عقد مدرن را مـی پسندند. درون سبک مدرن، پایـه کار با آب و آینـه هست و از ظروف مشخصی استفاده نمـی شود، بلکه طراحی اصلی به منظور چیدن اجزای سفره بر اساس شمع و گل است.

در نگاه اول و کلی بـه سفره آنچه بیشتر از هر چیز بـه چشم مـی آید گل، شمع و آ​ینـه هست و اجزای سفره درون حاشیـه قرار مـی گیرد. معمولا کف سفره را از آ​ینـه بـه شکل یکدست یـا قطعات آ​ینـه با فاصله از همدیگر مـی پوشانند.

اگر درون نظر دارید هزینـه کمتری متقبل شوید، مـی توانید بـه جای آ​ینـه از حریر یـا ساتن و تور سفید استفاده کنید.

در این سبک سفره، معمولا از یک یـا دورنگ اصلی استفاده مـی شود کـه سفید و سبز هست و گاهی یک رنگ دیگر نیز برایـانی کـه مـی خواهند کمـی آب و رنگ بـه سفره بدهند بـه آن اضافه مـی شود. درون این سبک سفره اساس بر سادگی هست و هرچه ساده تر چیده شود، رویـایی تر و ماندگارتر خواهد بود.

معمول به منظور چیدمان از اختلاف سطح یـا استفاده نمـی شود یـا خیلی کم خواهد بود. معمولا ظروف بـه کار رفته کریستال های سفید و سیلور است.

مـی توان درون ظروف کریستالی آب ریخت و داخل آن مـیوه هایی مانند سیب سبز یـا قرمز یـا انار انداخت یـا روی آب شمع قرار داد یـا از گل یـا گلبرگ استفاده کرد.

چیدمان کلی سفره های عقد

تقریبا همـیشـه آ​ینـه درون بالای سفره روبه روی عروس و داماد قرار مـی گیرد و شمعدان ها را درون اطراف آیینـه قرار مـی دهند بـه شکلی کـه عروس و داماد بتوانند همدیگر را درون آ​ینـه ببینند. قرآن را معمولا درون جلوی آ​ینـه قرار مـی دهند، ولی امروزه بـه دلیل آن کـه سفره ها کمـی بزرگ تر چیده مـی شود، بهتر هست قرآن را درون راستای آ​ینـه درون نزدیک عروس و داماد قرار داد که تا دسترسی بـه آن هنگام قرائت عقد راحت تر باشد. مـی توانید از رحل نیز به منظور قرارقرآن استفاده کنید. سجاده را نیز درون همـین راستا مـی توان قرار داد.

اگر سفره انتخابی شما سنتی است، بهتر هست از نان سنگک بـه شکل سنتی آن استفاده کنید. درون سبک های دیگر مـی توانید از انواع نان استفاده کنید یـا با برش هایی کـه به نان هایی مانند سنگک، تافتون یـا لواش مـی زنید آنـها را بـه شکل گل رز دربیـاورید و بگذارید بـه همان شکل نان ها خشک شود. قبل از خشک شدن نان ها مـی توانید بـه عنوان ساقه گل درون قسمت انتهایی نان ها سیم ضخیمـی فرو و بچسبانید که تا بعد بتوانید براحتی از گل ها استفاده کنید یـا مـی توانید نان ها را بـه شکل برگ ببرید و با کنار هم قرار آنـها گل های چهار یـا پنج پر بسازید. گل ها را مـی توانید درون اندازه های​​مختلف با برگ های اطراف آن تهیـه کنید و برای زیبایی بیشتر درون لبه گلبرگ ها از قیطون یـا اکلیل یـا نوار مروارید استفاده کنید.

نان هایی کـه برای شکل از آنـها استفاده مـی کنید بهتر هست نرم و کمـی خمـیر باشد درون غیر این صورت هنگام حالت خرد خواهد شد. از خوشـه های گندم درون لابهنان ها به منظور تزئین آن استفاده کنید.

برای تزئین اسپند مـی توانید آن را درون کف سینی یـا ظرف تخت و مناسب دیگری ریخته و با کمک شابلون طرح های گوناگونی بـه آن بدهید. اگر ابتدا طرح خود را روی مقوایی نازک بـه اندازه کف ظرف خود پیـاده کنید براحتی مـی توانید روی طرح را چسب بزنید و در هر قسمت اسپند را با رنگ دلخواه خود بچسبانید یـا مـی توانید از اسفنج گلوله های کوچکی درست کنید و آنـها را بـه چسب چوب آغشته و در اسپند بغلتانید که تا به شکل توپ های کوچک اسپندی دربیـاید.

سیم کوتاهی را بـه چسب آغشته و در گلوله فرو ببرید و بگذارید خشک شود سپس گلوله ها را با تاباندن سیم ها بـه یکدیگر بـه شکل خوشـه های انگور دربیـاورید.

این خوشـه ها را درون ظرف های گوناگونی مـی توانید تزئین کنید. همچنین مـی توانید از مقوا گلبرگ هایی ببرید و روی آنـها را اسپند بچسبانید و بعد گلبرگ ها را کنار هم قرار داده و به شکل گل های چندپر دربیـاورید.

کنار گلبرگ ها را قیطون یـا مروارید یـا… بچسبانید. اگر این کارها برایتان مشکل است، مـی توانید از چند ظرف کوچک یک شکل مانند ظرف های کوچک آجیل خوری استفاده کنید و در هرکدام یک رنگ اسپند بریزید و آنـها را درون کنار هم بچینید حتی مـی توانید درون داخل منقل های کوچک هم دانـه های اسپند را بریزید و کنار منقل را با گل یـا همان خوشـه های اسپندی تزئین کنید.

: تزئین منقل اسپند عروس




[وسایل لازم به منظور سفره عقد + عتزیین تزئین منقل اسپند عروس]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Sat, 23 Jun 2018 19:54:00 +0000